LAKexperten tror på fremtidien

Stor tro på fremtiden hos autolakeringskæden, LAKexperten

 

Hos LAKexperten opruster de til fremtiden. Og det for at sikre både egen og kundernes succes gennem optimering og øget samarbejde. En strategi, som ser ud til at lykkedes.

 

”Vores værksteder i kæden gør det rigtigt godt”, udtaler kædechef Bo Søndergaard. ”Vi vinder på et marked, som igennem flere år har været præget af hård konkurrence. Og vi tror på fremtiden. Flere af vores værksteder investerer i nye produktionsanlæg, så vi kan sikre endnu bedre og hurtigere leveringer, og dermed blive en vigtig bidragsyder til både vores egen og vores kunders totale forretning.”

 

Igennem flere år har LAKexperten arbejdet mod at kunne levere den samme ydelse i hele landet, ikke alene på selve kerneydelsen, autolakering, men særligt at kunne tilbyde alle kunder de services og tillægsydelser, som LAKexperten er kendt for. Services og tillægsydelser som kan bidrage til deres kunders samlede økonomi. Og med de samarbejdsaftaler, der allerede er etableret, kan både LAKexpterten og kunderne konstatere, at det er lykkedes. Både at forbedre bundlinjen hos det enkelte LAKexperten værksted, men også forbedre bundlinjen hos LAKexpertens kunder.

 

”To kunder er ikke ens… Derfor bruger vi meget tid på forventningsafstemning sammen med potentielle kunder, inden et samarbejde startes op. Det er vigtigt, at vi forstår hinanden og hinandens verden, for meget kan gå galt i samspillet og tusindvis af indtjeningskroner kan gå tabt i et dårligt fungerende samarbejdsforhold. Af samme grund arbejder vores værksteder med kontinuerlige kundetilfredshedsanalyser og -samtaler,” forklarer kædechef Bo Søndergaard og fortsætter: ”men vi forsøger også at være en anderledes samarbejdspartner til branchen ved at gøre opmærksom på hvor i værdikæden, der er muligheder for at optimere på samarbejdet – både i vores processer, men også på vores kunders side af processen. Og der er masse at komme efter: leveringsevne og hastighed, dokumentation, statistikker, kontroller og så selvfølgelig en grundlæggende forståelse for, hvor omkostningerne ligger hos vores kunder. Alt sammen vigtige parametre at forstå og mestre, for at sikre at både vi og vores kunder har en fornuftig forretning,” slutter Kædechef Bo Søndergaard.

 

Med anvendelse af LAKexpertens eget udviklede IT system LAKplan/APROMAS, er de blevet meget klogere på forretningen og kan se, at selvom deres værksteder er godt drevne, er der meget mere at gøre, når det gælder om at få mest muligt ud af produktionsapparatet. Til gavn for både kunder og indehavere i kæden.

 

LAKexperten styrker supporten

Af samme grund har LAKexperten valgt at ansætte LEAN og procesteknikker Morten Kjelde. Morten Kjelde har igennem flere år virket som værkfører og afdelingsleder på flere større værksteder og kommer med stor praktisk og ledelsesmæssig erfaring i rygsækken. Endvidere er hans praktiske erfaring suppleret op med en procesteknisk LEAN uddannelse. Og kombinationen af både praktisk erfaring og teori er for kæden et perfekte match.

 

Kæden arbejder allerede i dag med nogle af branchens mest produktive produkter og med ansættelsen af Morten, kan de nu supporte kædeejere og værkførere med kompetent sparring på, hvor der skal sættes ind for at opnå en højere produktivitet. Og de første erfaringer viser allerede, at der er meget at hente.

 

Sammen med kædekonsulent Anders Riksted og to af Lakgruppens teknikere (LAKexpertens hovedleverandør) danner de fire kernen i LAKexpertens supportteam. ”Det gælder først og fremmest om at have et godt datagrundlag, så potentialet i forretningen kan blive synliggjort”, udtaler Morten Kjelde. ”På baggrund at datamateriale og en konkret analyse af værkstedets produktion, bliver indehaver og Supportteamet enige om, hvilke handlinger, der skal sættes i gang, for at opnå de ønskede forbedringer. Derefter er det vigtigt at få svendenes commitment, og vi bliver oftest enige om, at det ikke gælder om at arbejde hurtigere men smartere. Det er ekstremt vigtigt, at alle forstår deres opgaver i processen og endnu vigtigere, at alle forstår vigtigheden i at hele produktionen hænger sammen”, slutter Morten Kjelde, som glæder sig til sin ny rolle hos LAKexperten.

 

LAKexperten har også ansat IB Møller Pedersen som får ansvarsområderne: Gennem fakturering, support til APROMAS, support til certificering. Ib Møller Pedersen er tidligere indehaver af LAKexperten Brande/LAKexperten Brande Videbæk. Derfor at Ib stor erfaring med alle de 3 beskrevne ansvarsområder.

Det bliver spændende at komme i gang med at supporterer LAKexpertens værksteder, specielt glæder jeg mig til at vejlede ledere, administratorerne , værkførerne og de ansatte i brug af det nye APROMAS (opgraderingen af LAKPLAN)

 

 

”Alt i alt mener vi, at vi har lagt en god strategi for vores fælles fremtid i LAKexperten. Vores kunder; de autoriserede forhandlere, bilimportører og uautoriserede værksteder, ved, at de får et samarbejde, der rækker langt ud over selve lakeringsarbejdet, når de vælger et LAKexperten værksted. Og når vi ser ind i fremtiden mod en forventelig betydelig nedgang i skadesantallet pga. indfasning af nyt sikkerhedsudstyr og andre nye teknologier i bilerne, så er vi klar til at se nye spændende løsninger sammen med vores kunder og samarbejdspartnere,” udtaler Bo Søndergaard og afslutter: ”for det drejer sig først og fremmest om at se muligheder og skabe løsninger – sammen med vores kunder. Kan vi dét, har vi en berettigelse i branchen – også i fremtiden”.

 

 

For yderligere information og evt. uddybning kontakt:

Kædechef Bo Søndergaard, mobil: 22 97 33 85

 

Læs mere om LAKexperten på www.lakexperten.dk

 

Billedtekst: LAKexperten er Danmarks største frivillige kæde af selvstændige autolakeringsværksteder. Vi er i dag 43 værksteder i kæden og hver dag møder mere en 300 dygtige kollegaer ind over hele landet.